جمشید مغازهای، دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکویت ایران با اشاره به تعداد تولیدکنندگان مشهور کیک و کلوچه در کشورمان گفت به طور کلی در ایران کمتر از 10برند معتبر تولیدکننده کیک صنعتی مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به روند توسعه و افزایش توانمندی تولیدکنندگان کیک و کلوچه داخل کشورمان افزود: امروز تولیدکنندگان صنعتی و برندهای معتبر با استفاده از بالاترین تکنولوژیهای تولید و تجهیزات محصولات خود را روانه بازارهای دور و نزدیک میکنند به صورتی که در دهه 80 سرمایهگذاری هنگفتی دراین زمینه شده، اما در برخی زمینهها هنوز ظرفیت خالی داریم. مصرف کیک و بیسکویت درکشور ما بسیار بالا است و اگر سرمایهگذاری شود جواب خواهد داد.
این سرمایهگذاریها باعث شده که تکنولوژی برتر و دانش فنی نیز بهبود پیدا کند. بهطور مثال پنج سال پیش ماندگاری کیکهای داخل کشور حدود 45روز بود اما اکنون این رقم به حدود 5 ماه رسیده و این نشان میدهد که تکنولوژی روز وارد این صنعت شده است. این مقام صنفی معتقد است افق های تازه اقتصادی در کشورمان میتواند زمینه انتقال تکنولوژی و فناوریهای نوین را به داخل کشورمان فراهم کند و باید از این فرصت به نفع اقتصاد تولید صنعتی کیک و کلوچه یا دیگر بخشهای مربوط به صنایع غذایی استفاده کرد.
65 کشور جهان خریدار کیک و کلوچه ایران
دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکویت ایران که میزان وابستگی این صنعت به خارج از مرزها را بسیار ناچیز میداند، افزود: به دلیل تنوع مواد اولیه باکیفیت و همچنین تخصص موجود در میان تولیدکنندگان کشورمان اکنون کمترین میزان وابستگی به خارج از مرزها وجود دارد.
و ارزش افزوده تولید و صادرات محصولات کیک و کلوچه در کشورمان میتواند عاملی قابل توجه در اقتصاد ایران شناخته شود، چون در صورت حمایت مسئولان از صادرات و همچنین تولید بازاری یکمیلیارد دلاری اطراف کشورمان است که میتوانیم محصولات باکیفیت ایرانی را به سادگی در آنها به فروش برسانیم. لازم به یادآوری است اکنون به 65کشور جهان صادرات انجام میشود.